Dzieje marki Fiat w Polsce
Chociaż wszyscy miłośnicy motoryzacji wiedzą, że Fiat to marka o włoskich korzeniach, niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że w 2020 roku Fiat obchodził swoje stulecie w Polsce! W ciągu wieku w naszym kraju produkowano nie tylko kultowe już maluchy – firma realizowała też wiele innych przedsięwzięć. Z tego wpisu dowiesz się, jakie były dzieje marki Fiat w Polsce.
Pierwsze Fiaty na polskich drogach
Pierwsze Fiaty można było kupić w Polsce u przedstawiciela marki – firmy Herman Meyer już w 1906 roku. Salon sprzedaży powstał jednak dopiero w 1913 roku, a w 1920 roku Herman Meyer i Fiat oficjalnie podpisały umowę o utworzeniu w Warszawie spółki Polski Fiat, która miała jeszcze bardziej rozwijać sprzedaż pojazdów. Rok później rozpoczęto budowę fabryki Fiata. Inwestycja jednak przesunęła się w czasie o dekadę. Opóźnienie spowodowane było kryzysem ekonomicznym. Nie zmieniło to jednak faktu, że marka stała się jedną z najbardziej popularnych w Polsce, a Fiaty były sprzedawane przez pośredników w największych miastach. W 1922 roku Polski Fiat otworzył pierwszy własny salon w Warszawie. Do II wojny światowej w Polsce produkowano między innymi modele: 508/III, 518, 500 Topolino, 1100 i 2800. W czasie wojny fabryka została zniszczona.
Powojenne dzieje
W 1965 roku w FSO w Warszawie produkcja Fiatów ruszyła pełną parą. Zaczęto od modelu 1300/1500, jednak szybko zastąpiono go 125. W 1971 roku FSO podpisało umowę licencyjną na produkcję Fiata 126p, a w 1975 uruchomiono dodatkową produkcję w zakładzie w Tychach. W 1992 roku polska fabryka została przekształcona w spółkę i wchłonięta przez Fiat Auto – tak powstało Fiat Auto Poland, funkcjonujące do dziś. Zakończono produkcję maluchów, a zaczęto produkować coraz nowsze modele: Cinquecento, Panda, Punto, Bravo, Uno, Siena itd. W 2007 roku zakład w Tychach wyprodukował pierwszą nową pięćsetkę. Dziś produkuje się u nas Fiata (i Abartha) 500 oraz Lancię Ypsilon, dostępne w wielu salonach Fiata w Polsce.